Konstverk

Installationer

solcirkeln Uppsättning
Solcirkeln Uppsättning
Solcirkeln Per fäster cirkeln.
Udden1
solcirkeln, Hans och Konrad tar bort spännband
solcirkeln Sommar ljus
Solcirkel sommarkväll
Solcirkel 2020 invigning
solcirkel Septemberkväll
solcirkel Närbild septemberkväll
 Solcirkeln januarisol
solcirkel Närbild, is
Untitled presentation (1)

Click image for fullscreen

Solcirkel

Varje kväll när solen går ner i havet möts solen och cirkeln. Tiden stannar.

Varje vinterstorm väntar den på solen.


Uddens skulpturpark ett gammalt stenbrott vid havet i Hunnebostrand.

2018  installerade jag Solcirkeln med en diameter på 11 meter. Cirkelns plattjärnet täckte jag med bladguld och den monterades mot en av de lodräta bergsväggarna som vetter ut mot havet och solnedgången.


Uddens Skulpturpark.  www.uddenskulptur.se


Mats överblickar panrummet temporärt Konsthallen
Vernissage
Gul cirkel 12 meter i diameter
Carmen Olsson, performance
Dan Fröberg Ljud
Carmen Olsson, performance
gul cirkel
gul cirkel foto: Per Pixel
Dan, Carmen och jag

Click image for fullscreen

Nothing Dissolve(s)

Att arbeta med andra människor och olika konstnärers discipliner i en gemensam produktion har varit och är sedan 1990 en viktig del i Åsa Herrgårds konstnärskap. 


2015 bjöds Konstnär Åsa Herrgård, konstmusiker Dan Fröberg, dansare och koreograf Carmen Olsson att delta i GIBCA, Göteborg International Biennal for Contemporary Art.

Platsens speciella historia och dess dolda berättelser i det tidigare bruket gav form och uttryck till utställning och framträdande. Titeln på deras projekt var Nothing dissolve(s) to.

Åsa gjorde en installation i form en 12 kvm stor cirkel som svävade 5 cm från det smutsiga, slitna pannrumsgolvet. Cirkelns gula färg gav känslan av att den svävade som ett sfäriskt minne från tiden då bruket var i drift. Cirkeln som en tyst ljudvåg. Ett suggestivt och inkännande konstprojekt.


GIBCA Extender 2015 Pappersbruket Papyrus pannrum i Forsåkra, Mölndal

http://liveaction.se/sv/la-11/artists/dan-froeberg-sweden.html

https://www.carmenolsson.com/


Offentlig Gestaltning

Flow, Larslunda IP rondell, Strängnäs
Flow, Larslunda IP rondell, Strängnäs
Flow, Larslunda IP rondell, Strängnäs
Flow, Larslunda IP rondell, Strängnäs
Parkour Höjden skolan Markaryd
Parkour Höjden skolan Markaryd
Parkour Höjden skolan Markaryd
Parkour Höjden skolan Markaryd
Parkour, Anders inspekterar målningen
Parkor närbild
Närbild Parkour
skulpturprocess
Spinn Spängersleden Uddevalla
Spinn Spängersleden Uddevalla
skulpturprocess
uppsättning
Energi, 8 Stliserade träd Östra rondellen Sandviken
Energi, 8 Stliserade träd Östra rondellen Sandviken
Energi, 8 Stliserade träd Östra rondellen Sandviken
Röd Slinga, Berga strandpark, Kalmar
Röd Slinga, Berga strandpark
Röd Slinga, Berga strandpark
invigning Röd Slinga, Berga strandpark
process
process
Välkommen Partille Kulturrum uppsättning
Välkommen Partille Kulturrum uppsättning
Välkommen Partille Kulturrum uppsättning
Välkommen Partille Kulturrum
Stranden Sahlgrenska sjukhuset Entréplan
Stranden Sahlgrenska sjukhuset Entréplan
Stranden Sahlgrenska sjukhuset Entréplan
Stranden Sahlgrenska sjukhuset Entréplan
Stranden Sahlgrenska sjukhuset Entréplan
Minnen, Rud o Kagg ålderdomshem Uddevalla
Minnen, Rud o Kagg ålderdomshem Uddevalla
Minnen, Rud o Kagg ålderdomshem Uddevalla
Minnen, Rud o Kagg ålderdomshem Uddevalla

Click image for fullscreen

Åsa Herrgårds konstnärskap har växt sig fram ur leran, genom bivax kakor, trä, gips, vidjor av sälg och bambu till stora verk i järn och stål.


Hennes uttryck har förstärkts genom materialet, volymen och placeringarna. Mellan åren 1995 och 2017 har hon satt upp 23 offentliga gestaltningar av platsspecifik konst. Det är verk i rondeller, på skolgårdar, land art-installationer och stålstrukturer, takkonstruktioner synliga ut över nejden. Hon är medverkande i hela processerna, från skissuppdrag till svetsningen och slutligen monteringen på plats.


Text av Lena Holger ur katalog Konst är energi 2018


Projekt

scenografi1
scenografi2
scenografi3
scenografi 4
scenografi, Carmen Olsson
scenografi
scenografi
scenografi
scenografi Wanås
scenografi Carmen Olsson Wanås
scenografi

Scenografi

Click image for fullscreen

Lodlinjerna av trådar skapar rum

Väver samman tankar
Öppnar upp minnen


Trådar långa, korta med olika tjocklek, material, doft och minnen.
Toner som faller lodrätt ner. Letar trådarnas mellanrum/ landskap och  bildar en form en helhet.
Fragment av trådar som droppar ner.
Carmen dansar och koregraferar, intar rummet.
Hennes närvaro får luftens mellanrum och trådarna att vibrera, trådarna trasslar sig, bildar knutar och berättelser.


DARE WE CLOSE OUR EYES 1
DARE WE CLOSE OUR EYES 2
DARE WE CLOSE OUR EYES 3
DARE WE CLOSE OUR EYES 4
DARE WE CLOSE OUR EYES 5
DARE WE CLOSE OUR EYES 7
DARE WE CLOSE OUR EYES 8
DARE WE CLOSE OUR EYES 9
DARE WE CLOSE OUR EYES 10
DARE WE CLOSE OUR EYES 12
DARE WE CLOSE OUR EYES 13
DARE WE CLOSE OUR EYES 14
DARE WE CLOSE OUR EYES 15
DARE WE CLOSE OUR EYES 16
DARE WE CLOSE OUR EYES 17
DARE WE CLOSE OUR EYES 23
DARE WE CLOSE OUR EYES 24
DARE WE CLOSE OUR EYES 25
DARE WE CLOSE OUR EYES 26

Click image for fullscreen

Dare we close our eyes?

Mellan lager av minnen och dofter sätts något i rörelse.


Denna föreställning framkom under ett undersökande samarbete mellan Åsa Herrgård och Carmen Olsson. Vi tog som en gemensam utgångspunkt en abstrakt bild av doft som minnen lagrade i oss. Våra uttrycksmedel, dans och rörelse, skulptur och installation och våra personliga doftminnen väcktes till liv och tog form under en experimentell arbetsprocess.
Vårt gemensamma intresse för naturen och mötet mellan våra egna och asiatiska kulturer färgar föreställningen och ger betraktaren både en känsla av det bekanta och det främmande. 


http://www.carmenolsson.com

https://soundcloud.com/harald-svensson

2018-2019 Sandvikens Konstcentrum, 3 våningen, Bohusläns Konsthall, Wanås Konst, Blå Stället, Kyotos Tunnelbana och Shoyeido-galleriet Kyoto, Japan


Vernissage
Wanås Konst vy
Doftminnen skulpturer i jesmonite
Doftminnen skulpturer i jesmonite
Doftminnen skulpturer i jesmonite
uphängning av scenografi
Scenografi Wanås Lada
Vågar vi Blunda? Carmen Olsson
Vågar vi Blunda? Carmen Olsson
Alla medverkande från Frankrike, Japan och Sverige
Symposium Kyoto
Poster för Tunnelbanan i Kyoto
kyoto (1)
kyoto (3)
Dans Carmen Olsson scenografi Åsa Herrgård
Dans Carmen Olsson scenografi Åsa Herrgård
Publik
Dans Carmen Olsson scenografi Åsa Herrgård
Doftminne
Doftminne
20190323_095600
Doftminne
avslutningsmiddag för symposium
avslutningsmiddag för symposium
Untitled presentation

Click image for fullscreen

Wanås and Kyoto Project

NATUSUKASHII

Dofter av jord, blåbär, mossor, svampar och stenar;
Ljud från träbåtar, viskande vindar och salt vatten.

Skulpturerna skildrar bräckliga drömmar, dofter och ljud från min barndom i Finland. 


Dare we close our eyes?

Det tar dig tillbaka till minnen och leder genom genomskinliga lager till det okända.
vem är den känsliga och utsatta människan när hon stänger ögonen?

Personliga minnen av doft förbinder inre och yttre världar och formar i

en föreställning av dans, scenografi och musik


Wanås Konst och i Shoyeido-galleriet i Kyoto, Japan 2018-2019

www.olfactoryresearch.net


Headlans Center for the Arts
Golden Gate
Headlands beach
Headlands beach
samarbetprojekt Rene och jag
sound min studio
sound min studio
Ljudskulptur, inspirerad av dimmans mistlur
Tråd sound
Studio
jag Headland studion
slump, inspirerad av brädspelet GO och valet 2016
vita Go
Blå Go
Röd Go
slump, inspirerad av brädspelet GO och valet 2016
Rättigheter
Rättigheter
Konrad fotograf

Click image for fullscreen

Headlands

Första gången jag var på Konstnärs residence på Headlands Center for the Arts var 1992 genom Konstnärsnämnden.  Sammarbetsprojekt med AIR programmet och AFFILIATE programmets konstnärer var en katalysator i mitt konstnärliga arbete.


2016 fick jag genom stipendium från VG-regionen möjlighet att återvända, jag var där var under valet och jag involverade det i mitt arbete svårt att värja sig i ett land där det kokade av politik.

Jag arbetade med slumpen, vem vinner?

 Jag jobbade med ljud och mellanrum och trådar som sammanband de inventarier som fanns i min studio. 

Konstnär Rene Yung, San Francisco Bay Area och jag började 1992 ett sammarbete som pågår fortfarnade mer eller mindre.


http://www.headlands.org/

Rene Yung http://chinese-whispers.org/


Utställningar

Centrum
Jag ett djur en människa
Jag ett djur en människa
Jag ett djur en människa
Jag ett djur en människa
Jag ett djur en människa
Jag ett djur en människa
Nätverk
skogsfynd
memoria vy
Memorie
Memorie
Memorie
Memorie
Memorie
Jorden
Skägg
Jag självporträtt

Click image for fullscreen

Ena

Gränsen mellan, människa, djur- på vilka sätt liknar vi varandra? 


Utställning ENA som betyder ensam på Bohuslänska precis så som man känner när en olycka händer. Det hände mig att jag döda ett rådjur som sprang över vägen, sorgen över att dödat ett djur var katalysatorn för utställningen. Ett djur som har lika mycke rätt som jag att vistas här på jorden.

Minnen från skogen, djuren och människans skörhet, utsatthet och mystik.


 Sandvikens konsthall Februari-Mars 2018


Under Arbete

Här kan du tjuvkika lite på vad för något jag arbetar med just nu!

workingprogress
workingprogress (1)
workingprogress (2)
workingprogress (3)
workingprogress (4)
workingprogress (5)
workingprogress (7)
workingprogress (8)
workingprogress (9)
workingprogress (10)
workingprogress (11)
workingprogress (12)
workingprogress (13)
workingprogress (14)
20200928_163941
20200928_162954
20200928_184526

Click image for fullscreen

Jag en människa ett djur
Jag en människa ett djur
Nätverk
sammanbunden
samtal
Memorie
Memorie
Memorie
Memorie
drömlandskap
Hjärtans Harpun
skägg

Click image for fullscreen

Doftminnen

Endast den mörka skogen och det kalla havet känner till mina dolda minnen från min barndoms dofter.


Närheten till naturen finns lagrade i mina finska rötter.

En konstinstallation där sökande i min historia och minnen står i focus.

 

KB ART House Simrishamn december 2019


Copyright @ All Rights Reserved