Uppdaterad: 2005-03-03 03:30
Ljuset från
Mittens rike
Konst: Tai chi, komplexa
bambukonstruktioner, en skål ris att dela. Åsa Herrgårds möte med
Kina når längre än till det exotiska.
Formen var så god,
förklarade Emelie Öhrstig sitt VM-guld. På konsthallen i Bohusläns
museum kan man bli varse att det finns förbindelser mellan "form" i
betydelsen fysisk förmåga och "form" som visuella kvaliteter i
rummet. Orden är ingen slump. Under tre månaders
stipendievistelse i staden Kunming i sydvästra Kina kunde Åsa
Herrgård dels öva tai chi med en lokal grupp, dels skulptera i en
gästateljé. Hon kallar sin utställning Connection. Här visas
skulpturer, främst i bambu, en installation, foton och video.
Det är en bra början, att försjunka i den video som
dokumenterar olika utövare av tai chi i Kunming. I Kina i dag utövas
tai chi som folkgymnastik i parker, men i grunden är det faktiskt en
urgammal närstridsmetod. Vi i väst känner det främst som en långsam,
meditativ rörelseföljd, som övar koordination och inre balans. Båda
sidorna blir tydliga i dokumentationen. Utmed en vägg i
videorummet sitter en fin svit blyertsteckningar -
smörpapperskopieringar av varje tai chi-rörelses riktning, med
förklarande kinesisk text, utifrån en instruktionsbok. Här finns en
stimulerande koppling mellan skulptur, teckning och rörelse. Det
händer mycket i luften. I det första, ljusa rummet svävar tre
skulpturer i smäckert böjd bambu och palmbladssnöre, i upphöjt lugn.
Men allra först möts vi av två små flätade pallar och en skål
ris. Let's share the rice är en enkel påminnelse om sociala villkor
och vardag i Kina och världen. Visuellt verkningsfull genom att vara
ensam om att använda golvet. Förutom de spiralskuggor från
skulpturerna som också avtecknar sig och utgör en del av helheten.
De tre hängande skulpturerna bildar alla en sorts nästan
genomskinliga, rörlika passager, i olika form, som sinnebilder för
fortgående förlopp eller processer som man tar sig igenom. I
katalogen skriver Åsa Herrgård att för henne personligen handlar tai
chi-övandet om "en strävan att nå balans i mitt eget själsliga
nätverk".
Tai chi är ju också ett kinesiskt filosofiskt
begrepp, en del av ett kosmologiskt och metafysiskt tankesystem.
Det kan man minnas inför den komplexa konstruktion precis som
utställningen i övrigt heter Connection. Den har en mängd
sammanknytningspunkter och ihopkopplingar utgående från
cirkelformer, kvadrater och diagonalkorsningar. Jag kan komma att
tänka på fiskfångstredskap likaväl som idékonstruktioner till
uppfinningar eller kosmiska system, associationerna kan även studsa
mellan cykelhjul och atomkolliderande tunnlar. Summan blir en
gestaltning av samband och beroenden. Transit är en mer
enkelt sammanfattande spolformig skulptur, medan Återfödelsen
som ett sidovilande timglas öppnar sig utåt ändarna. I dess mitt
ser vi successivt mindre cirklar, den mittersta virad med rött garn,
som ett hål för livet att passera igenom, ingång och utgång.
"Svarta hål" och praktiskt hantverk gränsar här till varandra.
Att klyva och hantera bambu kräver för övrigt sitt fackkunnande,
något som Herrgård kunde få hjälp med på plats.
Utställningen i Uddevalla omfattar också en rumsinstallation
där Mittens rike symboliseras av en solrund matta, ett
hängande myller av vita bojar grupperas på låg höjd, medan dansande
grenar i varje väderstreck blir till lekfullt fria bildtecken. Just
grenarnas frisläppta ledighet känns välgörande i det samlade
sammanhanget, men installationen som helhet är inte så övertygande.
Åsa Herrgård har gjort sig bekant som en materialsensitiv
skulptör, som gärna använder ganska enkla material, ofta nära det
organiska och växande. Utställningen bekräftar delvis detta, men är
överlag mer sober och mindre personligt laddad än en del hon förut
visat.
Åsa Herrgård
Connection Konsthallen, Bohusläns museum t o m 28/3
Visas även i Hässleholms kulturhus 16/4-29/5.
Lisbet Ahnoff
|
|
|