Installationer
Varje kväll när solen går ner i havet möts solen och cirkeln. Tiden stannar.
Varje vinterstorm väntar den på solen.
Uddens skulpturpark ett gammalt stenbrott vid havet i Hunnebostrand.
2018 installerade jag Solcirkeln med en diameter på 11 meter. Cirkelns plattjärnet täckte jag med bladguld och den monterades mot en av de lodräta bergsväggarna som vetter ut mot havet och solnedgången.
Uddens Skulpturpark. www.uddenskulptur.se
Att arbeta med andra människor och olika konstnärers discipliner i en gemensam produktion har varit och är sedan 1990 en viktig del i Åsa Herrgårds konstnärskap.
2015 bjöds Konstnär Åsa Herrgård, konstmusiker Dan Fröberg, dansare och koreograf Carmen Olsson att delta i GIBCA, Göteborg International Biennal for Contemporary Art.
Platsens speciella historia och dess dolda berättelser i det tidigare bruket gav form och uttryck till utställning och framträdande. Titeln på deras projekt var Nothing dissolve(s) to.
Åsa gjorde en installation i form en 12 kvm stor cirkel som svävade 5 cm från det smutsiga, slitna pannrumsgolvet. Cirkelns gula färg gav känslan av att den svävade som ett sfäriskt minne från tiden då bruket var i drift. Cirkeln som en tyst ljudvåg. Ett suggestivt och inkännande konstprojekt.
GIBCA Extender 2015 Pappersbruket Papyrus pannrum i Forsåkra, Mölndal
http://liveaction.se/sv/la-11/artists/dan-froeberg-sweden.html
https://www.carmenolsson.com/
Åsa Herrgårds konstnärskap har växt sig fram ur leran, genom bivax kakor, trä, gips, vidjor av sälg och bambu till stora verk i järn och stål.
Hennes uttryck har förstärkts genom materialet, volymen och placeringarna. Mellan åren 1995 och 2017 har hon satt upp 23 offentliga gestaltningar av platsspecifik konst. Det är verk i rondeller, på skolgårdar, land art-installationer och stålstrukturer, takkonstruktioner synliga ut över nejden. Hon är medverkande i hela processerna, från skissuppdrag till svetsningen och slutligen monteringen på plats.
Text av Lena Holger ur katalog Konst är energi 2018
Scenografi
Lodlinjerna av trådar skapar rum
Väver samman tankar
Öppnar upp minnen
Trådar långa, korta med olika tjocklek, material, doft och minnen.
Toner som faller lodrätt ner. Letar trådarnas mellanrum/ landskap och bildar en form en helhet.
Fragment av trådar som droppar ner.
Carmen dansar och koregraferar, intar rummet.
Hennes närvaro får luftens mellanrum och trådarna att vibrera, trådarna trasslar sig, bildar knutar och berättelser.
Mellan lager av minnen och dofter sätts något i rörelse.
Denna föreställning framkom under ett undersökande samarbete mellan Åsa Herrgård och Carmen Olsson. Vi tog som en gemensam utgångspunkt en abstrakt bild av doft som minnen lagrade i oss. Våra uttrycksmedel, dans och rörelse, skulptur och installation och våra personliga doftminnen väcktes till liv och tog form under en experimentell arbetsprocess.
Vårt gemensamma intresse för naturen och mötet mellan våra egna och asiatiska kulturer färgar föreställningen och ger betraktaren både en känsla av det bekanta och det främmande.
https://soundcloud.com/harald-svensson
2018-2019 Sandvikens Konstcentrum, 3 våningen, Bohusläns Konsthall, Wanås Konst, Blå Stället, Kyotos Tunnelbana och Shoyeido-galleriet Kyoto, Japan
NATUSUKASHII
Dofter av jord, blåbär, mossor, svampar och stenar;
Ljud från träbåtar, viskande vindar och salt vatten.
Skulpturerna skildrar bräckliga drömmar, dofter och ljud från min barndom i Finland.
Dare we close our eyes?
Det tar dig tillbaka till minnen och leder genom genomskinliga lager till det okända.
vem är den känsliga och utsatta människan när hon stänger ögonen?
Personliga minnen av doft förbinder inre och yttre världar och formar i
en föreställning av dans, scenografi och musik
Wanås Konst och i Shoyeido-galleriet i Kyoto, Japan 2018-2019
Första gången jag var på Konstnärs residence på Headlands Center for the Arts var 1992 genom Konstnärsnämnden. Sammarbetsprojekt med AIR programmet och AFFILIATE programmets konstnärer var en katalysator i mitt konstnärliga arbete.
2016 fick jag genom stipendium från VG-regionen möjlighet att återvända, jag var där var under valet och jag involverade det i mitt arbete svårt att värja sig i ett land där det kokade av politik.
Jag arbetade med slumpen, vem vinner?
Jag jobbade med ljud och mellanrum och trådar som sammanband de inventarier som fanns i min studio.
Konstnär Rene Yung, San Francisco Bay Area och jag började 1992 ett sammarbete som pågår fortfarnade mer eller mindre.
http://www.headlands.org/
Rene Yung http://chinese-whispers.org/
Gränsen mellan, människa, djur- på vilka sätt liknar vi varandra?
Utställning ENA som betyder ensam på Bohuslänska precis så som man känner när en olycka händer. Det hände mig att jag döda ett rådjur som sprang över vägen, sorgen över att dödat ett djur var katalysatorn för utställningen. Ett djur som har lika mycke rätt som jag att vistas här på jorden.
Minnen från skogen, djuren och människans skörhet, utsatthet och mystik.
Sandvikens konsthall Februari-Mars 2018
Endast den mörka skogen och det kalla havet känner till mina dolda minnen från min barndoms dofter.
Närheten till naturen finns lagrade i mina finska rötter.
En konstinstallation där sökande i min historia och minnen står i focus.
KB ART House Simrishamn december 2019
Endast den mörka skogen och det kalla havet känner till mina dolda minnen från min barndoms dofter.
Närheten till naturen finns lagrade i mina finska rötter.
En konstinstallation där sökande i min historia och minnen står i focus.
KB ART House Simrishamn december 2019
Endast den mörka skogen och det kalla havet känner till mina dolda minnen från min barndoms dofter.
Närheten till naturen finns lagrade i mina finska rötter.
En konstinstallation där sökande i min historia och minnen står i focus.
KB ART House Simrishamn december 2019